Rally-toko on virallinen harrastuslaji, eli halukkat voivat osallistua myös kokeisiin myöhemmin. Koiratkin nauttivat selvästi tämäntyyppisestä tekemisestä.

Erityinen hyöty kurssista on nuorille koirille se, että enerigia saadaan järkevästi kanavoitua, mutta myös vanhempi koira saa mielekästä tekemistä ja virkistyy. Omistajallekin tulee hyvä mieli kun näkee koiran nauttivan ja lisäksi omistaja saa ehkä uusia tuulia omaankin puuhailuunsa koiran kanssa!

Rally-toko on hieman kuin agilityä tokotyyppisillä suorituksilla, mutta tässä lajissa ei nopeus ole oleellisessa osassa kuten agilityssä. Tehtävät saa suorittaa omassa rauhassaan ja ne ovat yksilösuorituksia. Alimmassa luokassa koirat ovat kytkettynä, joten sellaisetkin koirat, joilla toisten koirien sietokyky ei ole niin kovin hyvä, voivat tähän lajiin osallistua. Rally-toko on myös erittäin hyvää aktivointia koiralle.

Osa tehtävistä on tokotyyppisiä liikkeitä esimerkiksi istuminen, seuraaminen ja maahanmeno. Mutta rally-tokossa on paljon myös aivan omanlaisiaan liikkeitä, esim. pujottelu kartioiden välissä tai peruutus askeleittain tai koiran tulo sivulta omistajan eteen.

Kurssille voi osallistua aivan nollatasoltakin, eli ei edellytä pohjaopintoja ja asiat käydään koirakkokohtaisesti läpi niin, että kaikki pysyvät mukana. Jokainen saa ensin harjoitella yksittäisten liikkeiden suorittamista ja vasta sitten kokeillaan varsinaisia pidempiä tehtäväkokonaisuuksia, eli ratoja. On toki hyödyksi, jos koira jo osaa hieman tottelevaisuusliikkeitäkin, esim. istumista ja maahanmenoa. Esimerkiksi alkeiskurssin käyneillä on jo erittäin hyvä pohja tällekin kurssille. Kurssille voi tulla aivan nuorenkin koiran kanssa, mutta myös vanhat koirat saavat tästä mielekästä tekemistä, kun mukana ei ole liikaa fyysistä suorituskykyä vaativia tehtäviä.

Tätä lajia voi harrastaa ihan omaksi ja koiran mielenvirkeydeksi tai halutessaan myös kilpailla lajissa. Koirallehan pääasia kuitenkin on se, että sen kanssa puuhaillaan, eli vapaamuotoinen harrastaminen on ihan yhtä arvokasta. Tule ihmeessä mukaan!

Kurssiin sisältyy 4 koulutuskertaa ja tehtävät selitetään tarkasti jokaisen harjoituksen yhteydessä. Ilmoittaudu mukaan! Voit laittaa ilmoittautumisen joko sähköpostilla tai yhteystiedot-sivun palautelomakkeella tai soittaa, jos haluat vielä kysellä lisää. Aloitusajoista ja hinnoista löydät tiedot kohdasta Kurssit, ja sieltä alavalikon Aikataulut-sivulta: http://koirakoulut.fi/kurssit-2/aikataulut/