Ongelmakoulutus tehdään aina yksilöllisesti ja räätälöidysti. Vaikka ryhmäkoulutus muutoin on koiralle hyväksi, niin se on kuitenkin yleiskoulutusta: kursseilla noudatetaan kurssiohjelmaa ja aika pitää jakaaa kaikkien osallistujien kesken tasan. Sen vuoksi ryhmäkoulutus ei ole tarpeeksi tehokasta silloin kun kyseessä on jo jokin ”päälle” päässyt ongelma. Ongelmakoulutukseen kuluu myös aina enemmän aikaa, eli käyntikerta saattaa – ongelmasta riippuen – olla pidempi kuin tunti. Usein ongelmien selvittely vaatii myös keskusteluaikaa omistajan kanssa, jotta hän jatkossa sitten pystyisi itsenäisesti etenemään koulutuksessa myös koulutuskertojen väliaikoina ja jatkossa.

Ongelmista:

Koirakoulu Pikkuhukka on toiminut jo lähes 20 vuotta! Vuosien varrella omistajat ovat ottaneet yhteyttä mitä erilaisimmissa ongelmissa.

Yleisimpiä ovat esim. toisille koirille tai vieraille ihmisille rähiseminen, koiran pelot, koiran haukkuminen, yksinolo-ongelma (eroahdistus), vaikeudet käsittelyssä, ylivilkkaus, vetäminen hihnassa sekä vaikeudet omistajan (tai muun oman väen) kanssa tai saman talouden toisten koirien kanssa.

Alla muutamia lisähuomioita ongelmista:

Käytösongelmia on monenlaisia, ja ne voivat johtua monesta eri syystä. Ongelmien kehittymiseen voi olla jonkinasteinen vaikutus myös genetiikalla, mutta vielä useammin ne ovat aiheutuneet pennun saamista huonoista kokemuksista eri tilanteissa. Huonoja kokemuksia voi tulla myöhemmälläkin iällä, mutta pentuiässä aiheutuneet /aiheutetut jäävät ”syvemmälle” koiran mieleen.

Huonoja kokemuksia koiralle voi tulla jo pikkupentuna esim. toisista koirista, jos jokin vieras koira pääsee pelästyttämään pennun iässä, jolloin sillä on vasta kovin vähän kokemuksia vieraista koirista. Joskus hankaluudet toisten koirien kanssa voivat johtua myös liian vähäisestä sosiaalistamisesta pikkupentuiässä, eli on odotettu turhan pitkään ennen kuin on viety pentua tapaamaan toisia koiria (eli yli 4 kk:n ikään). Tai pentu tulee vasta vähän vahempana omistajalle ja kasvattajan luona koira on elänyt liian suojattua elämää. Huonot kokemukset tai liian vähäiset kokemukset johtavat helposti arkuuteen, joka puolestaan usein johtaa myös siihen, että koira yrittää omalla käytöksellään karkottaa ne uhkaavaksi kokemansa yksilöt.

Samoin pentu voi saada huonoja kokemuksia vieraista ihmisistä, jos joku sitä tahallaan tai vahingossa satuttaa. Tai jos pentu tulee oloista, jossa ei paljon vieraita ihmisiä ole käynyt pentuja käsittelemässä, sen kokemukset vieraista ovat liian vähäiset, ja näin ollen se herkästi arastelee. Ja arkuus usein johtaa myös siihen, että koira rähinällä yrittää karkottaa uhkaavan kohteen.

Pentua pitäisi myös viedä paljon eri paikkoihin, jossa taas tulisi kokemusta erilaista ympäristöistä, äänistä, tuoksuista, esineistä jne. jne. Kaikki tämä tavallaan ”rokottaa” koiraa henkisesti kestämään ympäristöjen vaihdoksia, joihin melkein jokainen nykykoira joutuu tavalla tai toisella tottumaan.

Muitakin syitä ongelmiin on, esim. koiran kiputilat ja sairaudet. Tämä on se osuus, joka usein jää huomioimatta monelta omistajalta, kun he miettivät, että miksi koira käyttäytyy huonosti. Aina käytösongelmien ilmetessä koira kannattaisi myös hieman perusteellisemmin tutkituttaa, jotta voitaisiin poissulkea kiputilojen tai sairauksien mahdollisuus ongelman aiheuttajana tai osavaikuttajana. Harvoin ongelmia aiheuttaa yksi yksittäinen tekijä, vaan se on tavallaan ”ongelmakimppu” jossa on useita eri aiheuttajia, yhtenä esim. juuri kivut. Kiputila ei välttämättä aina ole se ongelman suora aiheuttaja, mutta tekee yksilön herkemmin ärtyväksi – kuten ihmisillekin käy esim. jos jotain paikkaa särkee tms.

Ennen pennun tuloa monet omistajat ovat lukeneet erilaisia koirakirjoja, saadakseen sieltä oppia pennun koulutukseen ja käsittelyyn sekä opettamiseen. Pennun tultua kuitenkin monet ovat huomanneet, että kirjatieto ei tahdo riittää tositilanteissa, pitäisi olla konkreettisempia ja ”kädestä pitäen” näytettyjä ohjeita myös. Kun sitten omistaja yrittää itsenäisesti, koirakirjan ohjeita tulkiten noudattaa ohjeita, voi tulla jopa virhetulkintoja. Pennulle pitää kuitenkin opettaa niin paljon erilaisia asioita ensimmäisen vuoden aikana: yksinoloa, sisäsiisteyttä, talon tapoja, peruskoulutusta, erilaisiin ympäristöihin tutustumista jne. jne.

Jos sitten pentu tulee vaikkapa kesäaikaan, kun väki on lomalla, ja ollaan koko loma-aika kotosalla tai mökillä, ei pentu välttämättä kykenekään yksinoloon sitten, kun taas palataan normaaliin työ- ja kouluelämään. Kuitenkaan aina ei huomata sitä, että vaikka jotain taitoa ei juuri sillä hetkellä tarvita, niin otollisin aika opettaa eri asioita on silti pentuikä. Vaikka koira asustaisikin jossain rauhallisessa ympäristössä, aina voi tapahtua elämänmuutoksia ja joudutaankin muuttamaan ok-talosta kerrostaloon. Tällöin vasta ehkä tulee eteen se realiteetti, että koira ei olekaan oppinut kestämään rappukäytävästä kuuluvia ääniä, tai koiran haukkuminen sisällä ei ole ok-talossa haitannut samoin kuin kerrostalossa tai koira ei suostu kulkemaan rappuja kun ei ole niihin aiemmin tottunut jne. Näistä seuraa myös tavallaan ongelmakäytöstä, jota sitten joudutaan myöhemmin korjailemaan, jos aiotaan koira kuitenkin edelleen pitää, ja ettei sitten tällaisen syyn vuoksi joutuisi koirasta luopumaan. Käytösongelman ei siis tarvitse aina olla mitään isoa suuruusluokkaa, jotta voisi ottaa yhteyttä ongelmakoirakouluttajaan, apua annetaan niin pienemmissä kuin isommissakin ongelmissa.

Ota yhteyttä Koirakoulu Pikkuhukkaan ja keskustellaan ongelmastanne, ja laaditaan tarkempi toimintasuunnitelma asioiden korjaamiseksi. Jotkut ongelmat voidaan hoitaa tapaamalla esim. koulutustilassamme, mutta jotkin ongelmat ovat sen luonteisia, että on nähtävä se käyttäytyminen siellä missä se eniten ilmenee. Teemme siis myös kotikäytejä tarpeen mukaan.