Koiran haukkuminen on tavallaan yleinen ongelma siinä mielessä, että aika paljon tulee kyselyitä sähköpostitse tai puhelimitse, joissa omistaja kertoo, että ”koira haukkuu liikaa”. Ja ”mitä sille voisi tehdä?”

Tämä onkin hieman monitahoisempi juttu, kuin mitä äkkiä tulisi ajatelleeksi, eli mitään helppoa ja yksinkertaista vastausta ei ole. Haukkumista on nimittäin useaa eri ”laatua”. Aivan ensimmäiseksi pitää jollain tavoin määritellä, että MITÄ/MIKSI koira haukkuu. Erilaisia haukkumisia nimittäin ”hoidetaan” eri tavoin.

Haukkuuko koira lenkillä, kun näkee toisia koiria tai vaikkapa juoksevia lapsia leikkikentällä? Haukkuuko se vieraita, jotka tulevat kylään tai pihaan? Istuuko se ikkunan luona tai parvekkeella, ja haukkuu ohi kulkevia ihmisiä tai toisia koiria? Haukkuuko se pihalla ollessaan kun tiellä liikkuu väkeä? Haukkuuko se yksin ollessaan? Käynnistyykö haukkuminen kun ovikello soi? Entä jos omistaja haluaa jutella jonkun tuttavan kanssa lenkillä, ja koira alkaa haukkua heti kun pysähtyy juttelemaan? Tai omistaja haluaa syventyä katsomaan tv:stä uutisia, ja koira parkkeeraa omistajan eteen ja alkaa haukkua?

Kaikkia näitä haukkumisia käsitellään eri keinoin. Jos koira haukkuu kylään tulevia vieraita tai jos se haukkuminen ilmaantuu sen katsellessa ikkunasta ohikulkijoita, niin nämä ovat sen verran eri tilanteita, että niihin eivät päde samat ohjeet. Muutoinkaan ns. yleisohjeet eivät tuo riittävää apua näihin erilaisiin yksilöllisiin haukkumistilanteisiin, vaan ohjeet on laadittava koira- ja tilannekohtaisesti. Vasta tällöin saadaan kunnollinen apu tilanteeseen.

Yksilökohtaiset ohjeet voi kuitenkin antaa vasta, kun on tarpeeksi tietoa tilanteesta. Sen vuoksi tämän tyyppiseen ongelmaan ei voi antaa ohjeita pelkästään esim. sähköpostitse, vaan olisi jollain tavoin päästävä näkemään tilanne. Usein tilanteeseen liittyy vielä vahvasti se, mitä omistaja milloinkin haukkumisen ilmaantuessa tekee. Tuleeko omistaja vahingossa tietämättään jopa antaneeksi koiralle vääränlaista huomiota niin, että haukkuminen jopa lisääntyy. Näiden asioiden selvittelyyn tarvitaan ammattitaitoista ”silmää” ja huomattavan paljon taustatietoja ongelman ilmenemistilanteista sekä koiran muustakin elämästä.

Pikaratkaisuja yleensä ei asioihin ole. Monet yrittävät ratkaista haukkumisongelmaa puuttumalla siihen ns. pintaan. Eli esim. komentamalla tai ns. haukunestopantaa käyttämällä. Näillä tavoilla ei yleensä saada tarpeeksi hyvää korjausta tilanteeseen, koska niissä ei millään tavoin puututa siihen ongelman alkusyyhyn. Alkusyy on se, joka ylläpitää ko. käytöstä (esim. haukkuminen tai muu), ja kun syyhyn vaikutetaan ja saadaan se poistumaan, myös itse reagointi eli haukkuminen, jää pois. Syiden etsiminen on kuitenkin joskus lähes salapoliisihommaa, ja sen vuoksi on varminta ottaa yhteyttä asiansa osaavaan ammattikouluttajaan. Tämän tyyppisessä ongelmassa ei esim. jokin normaali tottelevaisuuskoulutuskurssi tai vastaava ole riittävä, vaan on järkevintä aloittaa yksilöterapialla. Kun sen avulla on saatu tilanteeseen hallintaa, voidaan hyvinkin jatkossa vaikka osallistua johonkin ryhmäkoulutukseen ja siinä saada lisäharjoitusta asiaan.

Haukkuminen on kuitenkin ongelma, jota voidaan oikeilla keinoilla hoitaa erinomaisesti, ja saada näin omistajan ja koiran yhteiselo mukavammaksi. Ota yhteyttä meihin, niin keskustellaan ensin, ja sitten laaditaan juuri teidän ”tapaukseenne” soveltuva koulutusohjelma.