Koira puree monesta eri syystä. Sen vuoksi tällaiseen ongelmaan ei ole mitään yksinkertaisia pikaratkaisuja. Ensin pitäisi aina selvittää niitä syitä, mitä käyttäytymisen takana on. Useimmat ihmiset yrittävät korjata vain kyseistä ”pinta”käytöstä, mutta silloin taustalla olevat syyt eivät katoa, ja käytös ei tahdo muuttua tai jopa menee huonommaksi.

Kun koira puree, niin pysyvää apua ei suinkaan saada siitä, että sitä komennetaan tai kielletään. Toki näillä voi keskeyttää käytöksen, mutta ne eivät vaikuta siihen itse syyhyn, eli miksi koira puree. Kun taas pinnan alla olevia syitä saadaan selville, ja muutetaan, silloin käytöskin muuttuu pysyvämmin.

Vaikeudet ihmiskontakteissa voivat kohdistua vieraisiin henkilöihin tai joskus jopa kotiväkeen. Useimmiten tällaiset ongelmat ovat seurausta joko siitä, että pentu on saanut jonkun ihmisen taholta huonoja kokemuksia tai sitten pentu ei ole saanut tavata vieraita ihmisiä juuri lainkaan (pennun sosiaalistamisen puute). Kun pentu tulee uuteen kotiinsa, on tietenkin pidettävä ympäristö rauhoitettuna muutaman päivän ajan, että pentu ehtii vähän tottua siihen, ketä sen omaan väkeen kuuluu. Sen jälkeen pennuille olisi hyväksi tavata lähes päivittäin muutamia uusia ihmisiä.

Joskus pentua satutetaan vahingossa, jolloin koira voi yhdistää tapahtuman tuottaman kivun ihmiskontaktiin. Joskus vaikeudet juontavat siitä, että koiraa on härnätty ”leikillään”. Omistaja voi myös taitamattomuuttaan käyttää kovia fyysisiä rangaistuksia, yrittäessään saada koiraa ”kuriin”. Aina on myös muutamia tapauksia, joissa tiedetään ihmisten tahallaan kiusanneen tai peräti rääkänneen koiraa.

Kun koira puree, ongelman hoito aloitetaan aina yksilöterapialla, koska on ensin selvitettävä ongelmien taustaa ja ilmenemismuotoa, jotta voidaan miettiä millä tavoin ongelmaa aletaan purkaa. Koska syitä on yleensä useampia kuin yksi, tämä on vaativaa ja aikaa vievää työtä. On myös ymmärrettävä, että koiran käytöksen muuttaminen vie aikaa, sitä ei hetkessä tehdä. Välillä tulee puheluita, että ”koira ei pidä lapsista ja meille on syntymässä oma lapsi kuukauden päästä”. Silloin ollaan liikkeellä niin myöhään, harjoitteluun tarvitaan enemmän aikaa, varsinkin kun lapsen syntymä ilman muuta kuluttaa omistajan muutoinkin rajallisia aikaresursseja.

Näissäkin tapauksissa on toki apua annettu, ja saatu tilannetta korjaantumaan, mutta omistajan olisi pitänyt aloittaa prosessi huomattavasti aiemmin. Koiran ongelmien kehitys on yleensä näkyvissä, kun sitä jälkikäteen taaksepäin katsoo, mutta aina sitä ei huomaa siinä vaiheessa kun se on kehitteillä. Alkuvaiheessa ehkä vain koira murisee, mutta on sitten poistunut tilanteesta. Vähitellen murina on muuttunut näykkäisyiksi ja se taas puremiseksi. Monet omistajat ”heräävät” vasta sitten kun oikeasti on jo tullut puremisia, tai vasta silloin omistaja todella tajuaa ongelman suuruusluokan.

Jos vähänkään viitteitä on siihen suuntaan, että esim. vieraiden ihmisten kanssa kontaktit eivät koiralta oikein suju: koira murisee vieraille tai koira haukkuu vieraita, puhumattakaan siitä, että koira puree vieraita tai omaa väkeä, on heti alettava tilanteen korjaaminen. Ihanteellisinta olisi havaita kehityssuunta silloin, kun koira on vielä alle vuoden ikäinen.

Koirakoulu Pikkuhukan ongelmakoirakouluttaja pystyy auttamaan näissäkin käytöshäiriöissä. Ota yhteyttä esim. sähköpostitse tai puhelimitse, jos vähääkään mietityttää jokin asia koiran käytöksessä (katso kohdasta yhteystiedot).